IMPLEMENTASI KITAB AN-NASHOR DALAM PEMBELAJARAN NAHWU DAN SHOROF

Authors

  • Namiyah Fitriani UIN Maulana Malik Ibrahim Malang Author
  • Badruz Zaman Sekolah Tinggi Agama Islam Ahmad Sibawayhie Author

DOI:

https://doi.org/10.64877/alirfan.v1i2.34

Keywords:

Arabic grammar, Nahwu, Shorof

Abstract

This qualitative library research aims to analyze the pedagogical structure of the adapted "An-Nashor" textbook, focusing on the gradation, selection, presentation, and repetition of its Nahwu and Shorof (Arabic grammar and morphology) materials. The study was motivated by a identified research gap: despite its widespread use, there has been a lack of in-depth analysis of the textbook's pedagogical claims, particularly its systematic organization of complex grammatical concepts. Using content analysis, with the digital and print versions of the "An-Nashor" textbook as the primary data source and 15 supporting journal articles and academic publications as secondary data, this research evaluates the material against principles of learning evaluation and Arabic language material development. The findings confirm that the textbook's content is organized in a systematic and gradual sequence, progressing from fundamental rules (qawa'id) to advanced discussions across nine thematic conversation groups. The study's novelty lies in its comprehensive examination of material gradation in an adaptive Arabic textbook, contributing to the theory of Arabic learning media development by demonstrating the effective implementation of pedagogical principles in a digital format. These results provide a crucial foundation for creating more structured and effective Arabic teaching materials.

References

Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode penelitian kualitatif studi pustaka. Jurnal Edumaspul, 6(1), 974–980.

Ainifarista, U. (2018). Penerapan pembelajaran Nahwu Shorof dalam perspektif Amtsilati dalam meningkatkan kemampuan membaca kitab kuning di Pondok Pesantren Sabilul Muttaqin Pungging-Mojosari. UIN Sunan Ampel Surabaya.

Andrianto, D., Kurniawan, W., & Mustofa, M. F. (2024). Penerapan Pembelajaran Kitab Kuning dalam Pendidikan Akhlak di Hidayatun Nasyi-ien Katibung Lampung Selatan. ACTION: Jurnal Inovasi Penelitian Tindakan Kelas dan Sekolah, 4(3), 88–101.

Bani, M. Y. (2023). Manajemen Pembelajaran Bahasa Arab Melalui Guru Penutur Asli (Native Speaker) Dalam Meningkatkan Mutu Berbahasa Arab Santri Al-Wafi Islamic Boarding School Depok Jawa Barat [PhD Thesis, Institut PTIQ Jakarta].

Barik, M. Z. A. (2024). Implementasi Metode Al-Miftāḥ Lil-‘Ulūm (Mudah Belajar Membaca Kitab) dalam Pembelajaran Nahwu Sharaf di Madrasah Miftahul Huda Mayak [PhD Thesis, IAIN Ponorogo].

Danis, A. (2024). Analysis of Nahwu Materials in the Book Al-Jurumiyah. ALIT: Arabic Linguistics and Teaching Journal, 1(1), 86–106.

Huda, M. (2024). Buku Teks dan Pengembangan Kompetensi Siswa: Ketepatan Penyusunan Materi untuk Pencapaian Tujuan Pembelajaran. Proceedings Series on Social Sciences & Humanities, 20, 175–180.

Ilmiani, A. M., & Miolo, M. I. (2021). Digital literacy: Exploration of social media-based Arabic language learning. Journal of Applied Studies in Language, 5(2), 215–221.

Kurniawan, N. (2025). Implementasi Metode Pembelajaran Klasik Kitab Alfiyah dalam Meningkatkan Pemahaman Ilmu Nahwu dan Shorof Santri Kelas Tsanawiyah di Pondok Pesantren Nur Azkia Bogor Tahun Tarbiyah 2024/2025 [PhD Thesis, Universitas Islam Sultan Agung Semarang]. http://repository.unissula.ac.id/39527/

Lestari, S. (2023). Perbandingan Manajemen Kurikulum Berbasis Integrasi Di Pesantren. PT Arr Rad Pratama.

Masykuri, M. F. (2023). Efektivitas Pembelajaran Fiqh dengan Metode Diskusi dalam meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Santri Kelas Imrithi di PP Al-Luqmaniyyah Yogyakarta [PhD Thesis, Universitas Islam Indonesia].

Norkhafifah, S., & Syahabuddin, N. (2022). Desain Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Teknologi Informasi Di Era New Normal. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 5.

Qomaruddin, Q., & Sa’diyah, H. (2024). Kajian teoritis tentang teknik analisis data dalam penelitian kualitatif: Perspektif Spradley, Miles dan Huberman. Journal of Management, Accounting, and Administration, 1(2), 77–84.

Rozali, Y. A. (2022). Penggunaan analisis konten dan analisis tematik. Penggunaan Analisis Konten Dan Analisis Tematik Forum Ilmiah, 19, 68.

Sanulita, H., Syamsurijal, S., Ardiansyah, W., Wiliyanti, V., & Megawati, R. (2024). Strategi Pembelajaran: Teori & Metode Pembelajaran Efektif. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Syafei, I., & Maryani, L. S. (2020). Hubungan kompetensi kepribadian guru Bahasa Arab dengan motivasi belajar siswa. Lisanul Al-Arab: Journal of Arabic Teaching and Learning, 9(2), 147–155.

Tjahyadi, I. (2024). Buku ajar metodologi penelitian (teori dan praktik). CV Saba Jaya Publisher.

Wandira, A., Giani, M. P., Madani, D. S., & Salsabila, S. (2025). Sejarah Bahasa Arab Dalam Penyebaran Agama Islam Di Indonesia Abad 20. Menulis: Jurnal Penelitian Nusantara, 1(4), 1–5.

Downloads

Published

2025-11-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

IMPLEMENTASI KITAB AN-NASHOR DALAM PEMBELAJARAN NAHWU DAN SHOROF. (2025). Al Irfan : Jurnal Ilmu Pendidikan dan Penelitian, 1(2), 130-138. https://doi.org/10.64877/alirfan.v1i2.34