Kolaborasi Peran Guru dan Orang Tua dalam Penerapan Disiplin Positif
Keywords:
Collaboration, Teachers, Parents, Positive DisciplineAbstract
Education can take place at home, school or in the community environment which is known as the three centers of education. The educational trilogy expressed by Ki Hajar Dewantara is: "education in the family environment, education in the school environment, and education in the community environment". Therefore, the education process can take place starting from the family and school, good collaboration is needed between parents and educators in supervising and directing students. Especially in an effort to realize positive discipline for students. This is needed so that there is harmony between parents and educators, so that students can raise an attitude of awareness in themselves towards a disciplined attitude. The method used in this study uses the library method, with the aim of exploring the ideal concept in implementing a positive discipline pattern for students, as well as a guideline for parents and educators to have a foundation in their efforts to implement it. Parents and educators need to know what roles each parent and educator must take in the environment they are under. In addition, cooperative communication is needed between the two so that supervision occurs continuously.
References
Bisri, H. (2016). Kolaborasi Orang Tua dan Guru dalam Membentuk Karakter Disiplin dan Jujur pada Anak Didik. Diakses dari etheses.uin-malang.ac.id
Fahriantini, E. (2016). Peranan Orangtua dalam Pengawasan Anak Pada Penggunaan Blackberry Messenger di Al Azhar Syifa Budi Samarinda. Ilmu Komunikasi, 4(4).
Gunarsa, N. Y., Singgih, & Gunarsa, S. D. (2002). Psikologi Untuk Membimbing (Cet. Ke-10). Jakarta: BPK Gunung Mulia.
Hidayat, S. (2013). Pengaruh kerjasama orang tua dan guru terhadap disiplin peserta didik di sekolah menengah pertama (SMP) negeri kecamatan Jagakarsa-Jakarta Selatan. Jurnal Ilmiah Widya, 1(2).
Hudiyono. (2012). Membangun Karakter Siswa. Surabaya: Esensi Erlangga Group.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 146 Tahun 2014.
Khairani, W. (2019). Peran orang Tua Terhadap penggunaan Media Internet dalam Perilaku Keagamaan Anak (Studi pada keluarga Muslim di kelurahan Bandar jaya Barat kecamatan terbanggi besar) [Skripsi, UIN raden Intan]. Lampung.
Martoyo, S. (1994). Manajemen Sumber Daya Manusia. Yogyakarta: BPFE.
Nadziroh, I. (2018). “Pengaruh Tripusat Pendidikan Terhadap Akhlakul Karimah Siswa X Madrasah Aliyah Ma’arif Udanawu Blitar.” IAIN Tulungagung, 1(1).
Nugraha, A., & Rahman, F. A. (2017). Strategi Kolaborasi Orang Tua Dengan Konselor Dalam Mengembangkan Sukses Studi Siswa. Jurnal Konseling Gusjigang, 3(1).
Nur Hidayat, Danartid, & Darwati, S. Disiplin Positif; Membentuk Karakter Tanpa Hukuman. The Progressive and Fun Education Seminar.
Pigors, P., & Myres, C. A. (1977). Personal Administration : A point of view and a method. Tokyo: Kogakusha, Mc Grew-Hill Inc.
Presiden RI. (2003). Undang Undang No 20 Tahun 2003.
Rantauwati, H. S. (2020). Kolaborasi Orang Tua Dan Guru Melalui Kubungortu Dalam Pembentukan Karakter Siswa Sd. Jurnal Ilmiah Wuny, 2(1).
Sari, D. R., & Rasyidah, A. Z. (2019). Peran Orang Tua Pada Kemandirian Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan: Early Childhood, 3(1).
Saudah, dkk. (2022). Kolaborasi Orang Tua Dan Guru Membangun Kemandirian Anak Usia Dini. Indonesian Journal of Early Childhood Education, 5(1).
Subianto, J. (2013). Peran keluarga, sekolah, dan masyarakat dalam pembentukan karakter berkualitas. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2).
Sukiman, dkk. (2016). Menjadi Orang Tua Hebat. Jakarta: Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan.
Sumiati, C., & Patilima, H. (2023). Strategi Guru Dalam Mengembangkan Disiplin Positif Pada Anak Tk. Journal of Early Childhood Education, 5(1).
Wasgito, B. (1982). Kenakalan Remaja. Yogyakarta: Yayasan Penerbit Fakultas Psycologi UGM.
Zakariyah, A., & Hamid, A. (2020). Kolaborasi Peran Orang Tua dan Guru dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Online di Rumah. Jurnal Intizar, 26(1).